TILL SALU: Idskär

F.d Minsveparen / Röjdykfartyget M22

Fartyget är idag klassat som fritidsmotorskepp och har signal SBZP.

Byggd 1941-1943 på Karlskrona Varvet.
Längd: 27,7 m Bredd: 5,17 m Djup: 1,6 m Höjd: ca 10 m över vattenlinjen.

Maskiner: Scania DS 11 R 82
Backslag: Twin Disc MG 5111
Hjälpmaskiner: 2 x Valmet 320 DMG (37 kW) kopplade till Stamford BCM 184G24 27,5 kVA generatorer.
Radar: RACAL-DECCA BridgeMaster
Fast släcksystem: HI-FOG H20 inklusive skum
Tankkapacitet: 4 x 700 L
Bruttodräktighet: 67 ton
Nettodräktighet: 20 ton
Maxfart: 14 knop ca 100 liter/timme
Medelfart: 9 knop ca 25 liter/timme
Inget bränsle ingår!

Fartyget är byggt i Hondurasmahogny och ek. Däck i oregonpine som är täckt med vattenfasta plywoodskivor. Styrhytten är byggd i aluminium. Kök med kyl och frys. Två toaletter och en dusch. Sovkojer för fjorton personer.

Fartyget har elektrohydraulisk styrning och nödstyrningsanordning. Fartyget kan manövreras både från den rymliga styrhytten och manöverbryggan (där det finns snabbstyrning, roderindikator, kompass och radar).
Navigeringsutrustning finns i form av två radar och två kompasser. Finns även ett ekolod.
Hydrauliskt ankarspel med 80 meter lång 18 mm kätting och ett 80 kilos ankare.
Tankkapacitet 2 800 liter (diesel) fördelat på fyra tankar. Nytt sprinklersystem i maskinrummet.
Färskvatten 2 x 700 L i akterskepp. Fartyget har en färskvatten generator med osmosteknik som
producerar max 900 L/dygn, anläggningen är ur funktion. Svartvatten system 500 L tank med nivå kontroll. Gråvattensystem till skeppskök, en mindre tank med automatisk tömning. 

Längst fram i fören är en förpik med kätting stuv. I nästa utrymme finns manskapsförläggningen med 7 kojer. Därefter följer mässen med plats för sju personer vid bord samt kylskåp, mikrovågsugn och kaffebryggare, TV, video och dvd. I anslutning till mässen finns byssan med ett 120 liters kylskåp, en elspis med tre plattor och ugn, spisfläkt. Här finns även toalett, kockhytten med två sovplatser och uppgång till styrhytten. Dusch finns uppe på däck, i det utrymme som tidigare var skorsten. Akter om maskinrummet är på styrbordssida fartygschefens hytt med en koj och skrivbord. På babordssida en hytt med TV, matbord och bäddbar soffa för en person. I anslutning till fartygschefens hytt finns kylskåp för drycker samt vitrinskåp för glas och porslin. På babords sida är gunrum och toalettutrymme. Akter om dessa utrymmen finns en hytt för tre personer. I akterpiken finns rodren och den används även som förrådsutrymme med två 120 liters kylar och en 120 liters frys. Uppe på däck i de stora plåtskåpen är fartygets brandsläckningssystem.

Slipdragen 26 maj 2011. Tvättad, grundmålad och ny bottenfärg. Nya zinkanoder. Överbyggnad slipad och målad.
Nytt rostfritt räcke. Tillverkat 2015.

M-båtarna byggdes 1941-1943. Under denna period byggdes det 23 stycken M-båtar i två serier M3-M14 och M15-M26. De gick som minsvepare fram till 1980-talet. Från 1983 fram till 2006 ingick M21 och M22 i skoldivisionen där de användes för att utbilda blivande officerare i manövrering och navigering. Under början av 1990-talet genomgick båtarna en större modifiering. Då det byttes huvudmaskiner, installerades hydraulstyrning och osmosaggregat samt att styrhytterna byttes ut mot nya i aluminium.

Pris: 490 000 SEK

Exteriörbilder

 

 

Interiörbilder

 

 

Interiörbilder maskinrum

 

 

Interiörbilder akter